Verhalen van studenten EXAMENCOMMISSIE
#2 Jessica






Jessica is 20 jaar en behaalde haar diploma Secundair Onderwijs via de Examencommissie.

Waarom startte je met de Examencommissie?

Ik heb tot en met het vijfde middelbaar volgens het regulier onderwijs school gevolgd.  Dat jaar stortte ik volledig in.

Ik worstelde al een hele tijd met een eetstoornis, faalangst, perfectionisme. Daarnaast ben ik ook nog eens hoog-sensitief.  Dat moment was ik helemaal uitgeput en overprikkeld.

De school, mensen uit mijn omgeving, mijn dokter, mijn therapeut en mijn diëtiste raadden mij aan om eerst aan mijzelf te werken voor ik mijn studies terug zou aanvatten.  Uiteindelijk volgde ik hun advies op waarbij ik twee jaar geen onderwijs kan volgen. Die tijd had ik verschillende ziekenhuisopnames, zowel ambulant als residentieel. Ik was wel echt bezig met hoe ga ik mijn diploma op een manier kon halen maar ik zag mezelf echt niet meer achter de schoolbanken zitten.

Ik voelde me gefaald. De druk en de stress rond het hele schoolgebeuren werkte niet positief op mij.

Uiteindelijk heb ik mij samen met twee mensen uit mijn omgeving, die zelf ook deelname aan de Examencommissie, ingeschreven voor de infosessie van de Examencommissie. Ik was wel nog niet direct van plan om examens af te leggen, mijn gezondheid ging namelijk voor.

Nadat mijn toestand stabieler was, startte ik met het inplannen van mijn examens.

“Ik worstelde al een hele tijd met een eetstoornis, faalangst, perfectionisme. Daarnaast ben ik ook nog eens hoog-sensitief.”

Welke richting volgde je en hoe ging dit?

Ik volgde de richting Humane wetenschappen. Mijn eerste examen stond ingepland in juni 2019 en mijn laatste examen in februari 2020

Wat is het verschil tussen gewoon onderwijs en de Examencommissie?

Op school zorgt de leerkracht dat je alle nodige informatie en leerstofonderdelen ter beschikking hebt. Je kan ook vragen stellen en weet hoe er geëvalueerd zal worden. Bij de Examencommissie ga je zelf op zoek naar alle leerstof en moet je de vakfiches zelf proberen interpreteren. Je bent veel zelfstandiger dan als je naar school gaat. Je bepaalt namelijk zelf je tempo, je legt jezelf deadlines op en moet alles zelf inplannen. Kortom, je hebt veel meer vrijheid om jouw eigen weg te bepalen. 

Zou je de Examencommissie aan anderen aanraden?

Ik zou de Examencommissie zeker aanraden maar enkel als je zelfdiscipline hebt. Je moet jezelf zover krijgen om te studeren voor al je vakken want er is niemand die achter je aan gaat lopen als je te weinig werkt. Alle verantwoordelijkheid ligt namelijk bij jezelf. Je doorstaat soms moeilijke periodes waarin je even de motivatie verliest maar je moet je sterk kunnen houden en denken aan het doel dat je wilt bereiken.

Examencommissie wordt heel vaak onderschat. Het is veel moeilijker dan sommigen denken. Je hebt meer vrijheid, je kiest zelf in welke volgorde je jouw examens wenst af te leggen en je hebt meerdere kansen om een examen opnieuw te proberen. Maar er is een groot gevaar voor uitstelgedrag, zonder zelfdiscipline en zelfcontrole kom je er niet en de vrijheid werkt negatief als je er niet mee om kan gaan.

“Examencommissie wordt heel vaak onderschat. Het is veel moeilijker dan sommigen denken. Je hebt meer vrijheid, je kiest zelf in welke volgorde je jouw examens wenst af te leggen en je hebt meerdere kansen om een examen opnieuw te proberen. Maar er is een groot gevaar voor uitstelgedrag.”

Op welke manier heb je de Examencommissie aangepakt?

Bij de start kreeg ik hulp van twee mensen uit mijn omgeving die ook deelnamen aan de Examencommissie. Zij raadden mij de Facebookgroep aan. In het begin keek ik niet vaak in de groep omdat ik lesmateriaal had van school.

Allereerst bekeek ik de vakfiches en verzamelde ik al mijn materiaal zodat ik wist met welk examen ik wou starten. Dit werden uiteindelijk mijn taalvakken omdat taal mij meer ligt aangezien ik meertalig ben opgevoed. Na het afronden van de taalvakken, plande ik mijn andere vakken in.

Ik vond het lesmateriaal van school veel te wanordelijk en ik wist niet goed hoe te beginnen studeren. Alle leerstof kwam als een puzzel op mij af en er was niemand om de stukjes te helpen leggen.

Toen ging ik op zoek naar mogelijke samenvattingen in de Facebookgroep. Zo studeerde ik aan de hand van de samenvattingen en zelfgemaakte cursussen van andere studenten. Ik slaagde voor elk vak behalve voor wiskunde en natuurwetenschappen. Hiervoor waren de samenvattingen en zelfgemaakte cursussen voor mij niet voldoende.

Ik nam toen de beslissing om wiskunde via het CVO te behalen zodat ik een vrijstelling kon krijgen voor het examen. Het CVO was echter echt niks voor mij. Ik vond de manier waarop er uitleg gegeven werd helemaal niet duidelijk. Uiteindelijk stopte ik met het CVO en ging in de plaats hiervan bijles volgen bij INzicht.

De uitleg die ik daar kreeg was echt helder voor mij.  Ik begreep eindelijk waar de leerstof over ging.  Dit was heel belangrijk voor mij. Daarnaast was de cursus ook enorm duidelijk en wordt er stap voor stap uitgelegd.

Na de bijles voelde ik mij super goed voorbereid voor het examen wiskunde van 2020. Helaas was dit het eerste examen wiskunde voor mijn richting ooit dat helemaal digitaal werd geëvalueerd. Ik had de vraagstellingen niet verwacht en begreep ze vaak niet. Ik was dus niet geslaagd in één keer.  Ik gaf de moed niet op want ik voelde me nog steeds goed voorbereid en schreef me onmiddellijk terug in voor het eerstvolgende wiskunde examen.

Ik heb toen ook terug contact opgenomen met INzicht. De leerkracht hielp me nog steeds met extra oefeningen. Daarnaast kon ik vragen blijven stellen waarop ik altijd onmiddellijk antwoord kreeg. Dit resulteerde uiteindelijk in een mooie score voor dat examen wiskunde.

Voor het vak natuurwetenschappen gebruikte ik de cursus van INzicht en was hiervoor in één keer geslaagd met een hoge score.

Voor mij hebben de cursussen, de bijlessen en de inzage met of bij INzicht énorm geholpen. Ook niet te vergeten de Facebookgroep waar iedereen altijd zo lief is om tips, vragen, samenvattingen en dergelijke te delen. Zonder beiden zou ik niet geweten hebben hoe ik eraan moest beginnen of wat ik van alles moest verwachten.

Wat zijn je vooruitzichten nu?

Ik ga nu even genieten van de rust en even tijd voor mezelf nemen. Waarschijnlijk ga ik ook nog werken tot aan de zomervakantie en op reis gaan. Bij de start van het nieuw academiejaar, zou ik graag studeren aan Rechten.